سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برترین برند های تولید کننده محصولات استیل در جهان

آشنایی با خصوصیات و مزایای استفاده از ورق استیل 316

ورق استیل 316 آلیاژی زنگ نزن است که علاوه بر کروم و نیکل، حاوی مقادیر مشخصی مولیبدن نیز در ترکیب شیمیایی می باشد. این گرید در دسته ی فولادهای ضد زنگ آستنیتی طبقه بندی شده و نسبت به سایر آلیاژهای حاوی کروم-نیکلِ هم خانواده ی خود، از قبیل ورق استیل 304، مقاومت بیشتری در برابر انواع خوردگی عمومی، حفره ای و شیاری از خود نشان می دهد.

ورق استیل 316 همچنین دارای مقاومت به خزش و استحکام کششی و گسیختگی بیشتری در دماهای بالا می باشد. به منظور بهبود خاصیت مقاومت به خوردگی، مقادیر 2 الی 3 درصد مولیبدن به ترکیب شیمیایی این آلیاژ افزوده می شود. ورق استیل 316 علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی و استحکام بالا، از قابلیت ساخت و شکل پذیری عالی نیز برخوردار است که اینها، همگی از ویژگی های معمولِ فولادهای ضد زنگ آستنیتی می باشند.

 
 


ورق استیل 316L نیز نوع کم کربن گرید 316 می باشد که نسبت به رسوب کاربید در مرز دانه ها حساس نیست. به همین دلیل حتی ورق های با ضخامت بالا (بیش از حدود 6 میلی متر) از این جنس را می توان به راحتی تحت جوشکاری قرار داد، بدون اینکه مشکلی ایجاد شود. معمولاً بین ورق استیل 316 و 316L تفاوت قابل توجهی از لحاظ قیمت وجود ندارد.

 

مقاومت به خوردگی ورق استیل 316

خوردگی عمومی: مقاومت به خوردگی ورق استیل 316 و 316L در برابر اتمسفر و سایر انواع خوردگی های ملایم در مقایسه با ورق استیل 304 بیشتر می باشد. به طور کلی، عواملی که فولادهای زنگ نزن کروم-نیکل دار را مورد حمله قرار نمی دهند، تاثیری بر آلیاژهای حاوی مولیبدن نخواهند داشت. البته در این مورد یک استثنا نیز وجود دارد.

ورق استیل 316 در برابر اسیدهای با قدرتِ تهاجمی و اکسیدکنندگی بالا مانند اسید نیتریک مقاومت بسیار پایینی دارد. این آلیاژ نسبت به سایر انواع ورق استیلِ حاوی کروم و نیکل، در برابر محلول های اسید سولفوریک مقاوم تر است. ورق استیل 316 در برابر اسید سولفوریک تا غلظت 5 درصد با حداکثر دمای 49 درجه سانتی گراد مقاوم می باشد. در صورتی که دمای محلول کمتر از 38 درجه سانتی گراد باشد، مقاومت این آلیاژ در برابر غلظت های بالاتر نیز بیشتر می باشد.

جوشکاری ورق استیل 316

فولادهای زنگ نزن آستنیتی (به خصوص ورق استیل 316 و 316L) بسیار جوش پذیر بوده و تقریباً با استفاده از تمام روش های ذوبی و مقاومتی قابل جوشکاری می باشند. جلوگیری از وقوع ترک گرم و اطمینان از تشکیل فریت در رسوب جوش از جمله مواردی هستند در خصوص جوشکاری این آلیاژها باید به آنها توجه ویژه ای داشت.

ورق استیل 316 و 316L علی رغم اینکه جوش پذیری بالایی دارند، ولی نسبت به انواع 304 و 304L ضعیف تر می باشند. تفاوت عمده بین این آلیاژها، محتوای بالاتر نیکل در ترکیب ورق استیل 316 است که باعث می شود آلیاژ به سرعتِ جوشِ پایین تر و مراقبت بیشتر برای جلوگیری از وقوع ترک گرم نیاز داشته باشد. در صورت نیاز به پرکننده ی جوش، استفاده از فیلرهای AWS E/ER 316L و 16-8-2 توصیه می شود.

عملیات حرارتی ورق استیل 316

ورق استیل 316 و 316L در صورتی آماده ی استفاده اند که تحت عملیات حرارتی آنیل قرار گرفته باشند. عملیات حرارتی ممکن است در حین یا پس از عملیات ساخت، با هدف از بین بردن اثرات ناشی از کار سرد یا حل کردن رسوب کاربیدهای کروم (که در اثر قرارگیری در معرض حرارت ایجاد شده اند) ضروری باشد.

عملیات حرارتی ورق استیل 316 (آنیل محلول) بدین صورت است که آلیاژ در محدوده دمای 1040 تا 1175 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود و سپس بسته به ضخامت، در هوا یا آب کوئنچ (سرد) می شود. سرد کردن آلیاژ از 816 تا 427 درجه سانتی گراد باید در حدی سریع باشد تا از رسوب مجدد کاربیدهای کروم جلوگیری شود و مقاومت بهینه در برابر خوردگی ایجاد شود. در هر صورت، آلیاژ باید از دمای آنیل تا دمایی که فلز در آن سیاه می شود، در کمتر از سه دقیقه خنک شود. ورق استیل 316 همچون سایر آلیاژهای زنگ نزن آستنیتی با عملیات حرارتی سخت نمی شود.

کار سرد و شکل پذیری ورق استیل 316

ورق استیل 316 و 316L به دلیل محتوای نیکل بیشتر در ترکیب شیمیایی، در مدت کمتری نسبت به آلیاژ 304 سخت می شوند. این آلیاژها در شرایط آنیل شکل پذیری بسیار خوبی از خود نشان می دهند و می توانند به راحتی تحت کشش و خمش قرار گیرند و رول کاری شوند.

به منظور بازیابیِ شکل پذیری و کاهش سختی و آماده سازی آلیاژ برای عملیات شکل دهیِ بعدی، انجام عملیات آنیل ضروری است. قسمت هایی که تحت شکل دهی شدید قرار گرفته اند باید آنیل شوند تا تنش های باقیمانده از بین بروند. ورق استیل 316L و 316 را می توان به راحتی و با استفاده از روش های مشابه با آلیاژهای 304 و 301 شکل داد و تحت کشش قرار داد. با اینکه قابلیت شکل دهی این آلیاژها بسیار شبیه به گرید 301 است، اما تغییرات دما تاثیر کمتری بر رفتار مواد خواهد داشت. این آلیاژ ممکن است در حین کار سرد کمی خاصیت مغناطیسی پیدا کند.

کاربردهای ورق استیل 316

ورق استیل 316 که تحت عناوین "ورق استیل ضد اسید"، "گرید دریایی" و "فولاد ضد زنگ جراحی" نیز شناخته می شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد، تماماً غیر مغناطیسی است و می تواند در محدوده دماهای بسیار وسیع (از منفی 150 تا مثبت 950 درجه سانتی گراد) عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد.

 این آلیاژ همچنین می تواند محیط های بسیار خورنده و تهاجمی را تحمل کرده، به راحتی شکل بگیرد و جوشکاری و ماشینکاری شود. تجهیزات پزشکی، تجهیزات مرتبط با صنعت هوافضا، تجهیزات تولید، نگهداری و حمل مواد غذایی، مخازن ذخیره و انتقال مواد شیمیایی، ماشین آلات نساجی و رنگرزی، تجهیزات تولید خمیر و کاغذ، سیستم های تصفیه آب، سازه های دریایی و ساحلی و تجهیزات برودتی از جمله کاربردهایی است که در ساخت آنها به طور گسترده از ورق استیل 316 استفاده می شود.